La educación avanzada referente del desempeño pedagógico en la carrera de Educación Física en Angola
Advanced education as a reference for pedagogical performance in physical education in Angola
Resumen
La Educación Avanzada está marcadamente vinculado a la teoría educativa como sustento teórico de gran valor, pues brinda los sustentos teóricos, metodológicos y procedimentales necesarios para abordar la temática del mejoramiento del desempeño docente, En este sentido el presente trabajo tiene como objetivo: Fundamentar la Educación Avanzada como referente de la evaluación de desempeño pedagógico del profesor de la carrera de Educación Física y Deporte, en el Instituto superior Politécnico Maravilla, en el municipio de Benguela, Angola. La sistematización realizada al desempeño docente desde la teoría de la Educación Avanzada permitió formular una definición de desempeño pedagógico en el contexto de actuación de los profesores del Curso de Educación Física en ISPM. Concluyendo que los fundamentos que ofrece la Teoría de la Educación Avanzada como referente sobre desempeño, la profesionalización, la evaluación del desempeño y su práctica internacional constituyen para los investigadores, referentes válidos y demostrados para la actividad investigativa. Los postulados de la Teoría de la Educación Avanzada como alternativa educativa expresan un entramado teórico que posibilitan fundamentar desde el proceso de educación la mejoría del desempeño pedagógico en la carrera de educación física y deporte.
Abstract
Advanced Education is strongly linked to educational theory as a theoretical support of great value, since it provides the theoretical, methodological and procedural support necessary to address the issue of improving teacher performance. In this sense, the present work aims to: Establish Education Advanced as a benchmark for the pedagogical performance evaluation of the Physical Education and Sports teacher at the Maravilla Polytechnic Higher Institute, in the municipality of Benguela, Angola. The systematization carried out to the teaching performance from the theory of Advanced Education allowed to formulate a definition of pedagogical performance in the context of performance of the teachers of the Physical Education Course at ISPM. Concluding that the foundations offered by the Theory of Advanced Education as a reference on performance, professionalization, performance evaluation and its international practice constitute valid and proven references for investigative activity for researchers. The postulates of the Theory of Advanced Education as an educational alternative express a theoretical framework that makes it possible to base the improvement of pedagogical performance in the career of physical education and sport from the education process.
Keywords: Advanced education, pedagogical performance evaluation.