Sistema de indicadores para el estudio de la evaluación del componente educativo en la facultad de ciencias médicas Salvador Allende
System of indicators for the study of the evaluation of the educational component in the faculty of medical sciences Salvador Allende
Resumen
Se presenta la sistematización teórica que respalda la identificación de elementos que, devenido en un sistema de indicadores operacionales izados, sirvió de base para caracterizar el estado inicial del proceso de evaluación del componente educativo en la formación del estudiante de medicina, que se forma en la Facultad de Ciencias Médica “Salvador Allende”. La naturaleza del sistema de indicadores asumidos permitió clasificar la investigación como un estudio cuali-cuantitativo que se basa en indicadores, que valoran un fenómeno cualitativo apoyándose en recursos cualitativos, lo que favorece el procesamiento de los datos y una visión más concreta de los resultados.
Abstract
The theoretical systematization that supports the identification of elements is presented, which became a system of Operationalized indicators, served as a basis to characterize the initial state of the evaluation process of the educational component in the formation of the medical student, which is formed in the Faculty of Medical Sciences "Salvador Allende". The nature of the system of assumed indicators allowed classifying the research as a qualitative-quantitative study that is based on indicators, which value a qualitative phenomenon based on qualitative resources, which favors data processing and a more concrete vision of the results.
Key words: system of indicators, evaluation of the educational component, the medicine student's formation, collective of year