La profesionalización del desempeño científico pedagógico del docente con título de Máster.
The professionalization of the scientific-pedagogical performance of teachers with a Master's degree.
Resumen
Las condiciones del desarrollo científico técnico han exigido las transformaciones educacionales en Cuba. Desde esta perspectiva, el papel que han desempeñado los docentes con título académico de Máster, en el trabajo metodológico de las instituciones educacionales, se torna esencial para enfrentar satisfactoriamente los nuevos retos desde cada contexto donde se desempeñan. Por todo lo anterior, urge comprender la necesidad de la profesionalización del desempeño científico pedagógico que deben asumir estos profesionales desde el perfil alcanzado para demostrar las competencias exigidas. De ahí la necesidad de la formación continua y permanente a partir de acciones de superación: el curso coordinado con la sede de superación municipal, los talleres y debates científicos para la preparación en el centro de recurso del consejo popular y para la atención diferenciada en la institución educativa, mediante procesos de asesoría pedagógica desde el puesto de trabajo. Los resultados alcanzados contribuyeron a que los docentes con título de máster se convierten en protagonistas de su propio desarrollo y en líderes científicos para el resto del colectivo lo que favoreció la profesionalización del desempeño para satisfacer las exigencias de las transformaciones de la educación cubana.
Abstract
The conditions of scientific-technical development have demanded educational transformations in Cuba. From this perspective, the role that teachers with a Master's degree have played in the methodological work of educational institutions becomes essential to successfully face the new challenges from each context in which they work. For all of the above, it is urgent to understand the need for the professionalization of the scientific-pedagogical performance that these professionals must assume from the profile achieved to demonstrate the required competencies. Hence the need for continuous and permanent training based on improvement actions: the course coordinated with the municipal improvement headquarters, the workshops and scientific debates for the preparation in the resource center of the popular council and for the differentiated attention in the educational institution, through processes of pedagogical advice from the workplace. The results achieved contributed to teachers with a master's degree becoming protagonists of their own development and scientific leaders for the rest of the group, which favored the professionalization of performance to meet the demands of the transformations of Cuban education.Keywords: transformations, research, graduates, overcoming, methodological.