El proceso de orientación profesional y reafirmación profesional pedagógica en la escuela pedagógica
The process of professional orientation and pedagogical professional reaffirmation in pedagogical schools
Resumen
El objetivo del artículo es exponer desde el punto de vista teórico, el proceso de orientación profesional y reafirmación profesional pedagógica en las escuelas pedagógicas. La sistematización de la bibliografía consultada permite afirmar que la orientación profesional pedagógica se concibe como un proceso que ayuda a los individuos a tomar decisiones sobre su carrera profesional en el ámbito educativo y el proceso de reafirmación profesional trasciende la institución educativa y promueve la formación de intereses, actitudes y modos de actuación y dirige la conducta del joven hacia la actividad profesional.
Palabras clave: orientación profesional; pedagogía; reafirmación profesional
This article has as objective to present from a theoretical point of view the process of professional orientation and pedagogical professional reaffirmation in pedagogical schools. The systematization of the bibliography consulted allows us to affirm that professional pedagogical guidance is an educational process has been the object of study from psychology and contemporary pedagogy for many years, scientific considerations that allow, from a systemic conception, to determine the stages or phases through which said process goes and pedagogical professional reaffirmation aims to reform the educational system with special emphasis on the objective of educating for work and tries to achieve a close relationship between the educational world and the socio-laboral world.
Keywords: professional guidance; pedagogy; professional reaffirmation




