CULTURA AUDIOVISUAL EN EDUCADORES/AS DE LA PRIMERA INFANCIA

  • Yanay Rodríguez Cabrera Universidad de Artemisa
  • Yamila Cáceres Suárez Universidad de Artemisa
Palabras clave: cultura audiovisual, materiales audiovisuales, educación, educadores de la primera infancia

Resumen

El desarrollo de competencias para el uso de las TIC en las carreras Educación Especial y Logopedia posibilita que los estudiantes aprendan a trabajar con la tecnología para darle solución a los problemas profesionales y puedan integrarla, como medio, al proceso de enseñanza aprendizaje. Innumerables son las ventajas que desde el punto de vista tecnológico ofrecen las TIC para que las personas con necesidades educativas especiales accedan a la información, a la cultura y al currículo, interactúen con ella y transformen su entorno. El presente trabajo expone el abordaje curricular de las TIC a partir de las necesidades de formación de los futuros profesionales y de las ventajas de dichas tecnologías en la Educación Especial.

ABSTRACT: National and international investigators recognize that the use of audiovisual materials that favor the development of children of the first childhood depends on the adults that influence in its education. Contradictorily, a weakness is the insufficient knowledge that they possess about foundations of the audiovisual culture as to design and to manage teaching-learning situations related with the audiovisual means of communication. The latinamerican center of reference for the early education it impels an investigation project from which the present arises with the objective to promote an audiovisual culture from the curriculum of formation of educators of the first childhood. Through methods like the analytic-synthetic one, system focus, documental analysis, interviews and others of scientific character instead a pedagogic strategy for students of the career Early Education Degree at the University of Artemisa. This work pursues to base the audiovisual culture theoretically in educators of the first childhood, as well as the dimensions and indicators for its study.

KeyWords: audiovisual culture, audiovisual materials, education, educators of the first childhood.

Publicado
2022-06-05
Sección
Artículos